De veiligheid van uw gegevens is nu in orde, maar nu is de tijd gekomen om daadwerkelijk functionaliteiten te bouwen waarmee u straks uw facturen kunt opstellen en versturen.

Er zijn meerdere uitdagingen bij het ontwikkelen van een nieuwe applicatie, waaronder de keuze voor te gebruiken functionaliteiten. Een manier die veel organisaties vaak gebruiken is om zoveel mogelijk functionaliteiten van de grootste concurrenten over te nemen, deze te verbeteren en eventueel uit te breiden. Natuurlijk is dit een valide methode, maar er kleven een aantal nadelen aan.

Een paar van deze nadelen kan ik als volgt benoemen:

  • Hoge kosten, lange doorlooptijd
    Het ontwikkelen van een product dat direct kan concurreren is een zeer kostbare activiteit. Je wilt immers op minimaal zelfde niveau komen als concurrenten die wellicht al jaren in de branche actief zijn. Dat vergt veel tijd en dus veel geld. De enige manier om dit terug te verdienen is om dit door te belasten aan de gebruikers.


  • 13 In een dozijn
    Het nabootsen van concurrenten is zelden een succesvolle methode gebleken. Het is niet altijd duidelijk waarom de ene concurrent succesvoller is dan de ander. Dit is afhankelijk van zoveel factoren, dat dit bijna ondoenlijk is om over te nemen. De vraag die dan overblijft: Wat maakt mij dan echt onderscheidend? Waarom zouden ondernemers voor mijn product kiezen en niet voor een van de concurrenten?


  • Niet klantgedreven
    Het overnemen van functionaliteiten van de concurrenten is een te gemakkelijke keuze, met als voornaamste nadeel dat ik daarmee de klantwens grotendeels zou negeren. Zij hebben namelijk de functionaliteiten al bedacht en uitgevoerd, maar mag ik altijd aannemen dat deze goed aansluiten op de gebruikerswensen? Nee, want mijn ervaring is dat zelden echt om de mening van de klant wordt gevraagd, maar dat voornamelijk wordt uitgegaan van het eigen gelijk.


De methode die ik voor Kwartael wil gebruiken staat bijna haaks op de bovengenoemde 'imitatie'-methode. Bij de methode die ik wil gebruiken staat de ondernemer centraal en wil ik samen met de ondernemer bepalen welke functionaliteiten gebouwd zullen worden. Op regelmatige basis zullen nieuwe functionaliteiten worden uitgerold en bestaande functionaliteiten zullen worden aangepast, als daar behoefte aan is. De applicatie is hiermee dus in feite nooit af en zal altijd in beweging zijn, omdat de behoeftes van de ondernemers zich blijven ontwikkelen.

Om tot zo'n mechanisme te komen, is het noodzakelijk om een goed startpunt neer te zetten en dat is het zogenaamde Eerste Bruikbare Product. Eerste Bruikbare Product houdt in dat een product wordt opgeleverd dat voldoet aan de minimumeisen van de ondernemer en dat van daaruit het product stap voor stap wordt doorontwikkeld, totdat het product volledig aansluit op de wensen van de ondernemer.

Het Eerste Bruikbare Product van Kwartael bevat de volgende functionaliteiten en biedt daarmee al direct meer dan de concurrenten die voor een aantal daarvan doorverwijzen naar een betaald pakket:

  • Ongelimiteerde facturen
    Daar waar de concurrenten vanaf een bepaald aantal facturen per maand doorverwijzen naar een betaald pakket, kent Kwartael geen beperkingen op aantallen. Nooit.


  • Cliëntenbeheer
    Waar veel concurrenten in de gratis versie verwachten dat u bij iedere factuur handmatig een cliënt opvoert en u voor een eenvoudige beheerfunctionaliteit wordt doorverwezen naar een betaalde variant, biedt Kwartael dit standaard aan. Uiteraard kostenloos. Altijd.


  • Productenbeheer
    Wat is een factuur zonder producten of diensten? Ja, u kunt ervoor kiezen om handmatig al uw producten en prijzen in te voeren bij elke factuur, maar wat is er makkelijker dan de mogelijkheid om uw producten te beheren en deze waar nodig te gebruiken in uw factuur? Bij de concurrenten kan dit ook, maar meestal in de betaalde variant. Ook voor deze functionaliteit geldt: dit wordt standaard en kosteloos aangeboden door Kwartael.


Deze eerste functionaliteiten zijn opgesteld op basis van input van ondernemers. Zij hebben aangegeven dat ze minimaal deze functionaliteiten verwachten van een online facturatiesysteem. Vergeleken met de concurrenten lijkt dit misschien weinig, maar daar is het een eerste oplevering voor. Alles zit er in voor de ondernemer om een factuur te kunnen sturen. Vanaf dit punt blijft de ondernemer aan het woord en samen zullen we het product uitbreiden en verbeteren. Daarom ben ik van mening dat Kwartael zich met recht een oplossing mag noemen dat door en voor ondernemers is ontwikkeld.

Datum: 14.07.2020
Auteur: M. Sürün (solution designer)